ALL EARS

ALL EARS

10 gode råd til fundraising – Sådan sikrer du høj kvalitet 

Fundraising

Fundraising er den mest effektive måde at øge indtægterne i en non-profit-organisation. Få 10 gode råd til fundraising – uden at gå på kompromis med kvaliteten!

Hvad er fundraising?

Fundraising er en måde at skaffe økonomiske midler på til nonprofitorganisationer, NGO’er, velgørende projekter og foreninger. Fundraising kan ske gennem sponsorater, ansøgninger til private og offentlige fonde og samt indsamlinger. Er du nysgerrig på at lære mere om hvad fundraising indebærer, kan du læse mere her: all-ears.dk/hvad-er-fundraising/

 

10 Gode råd til fundraising

1. Fondsansøgning

Hvordan kommer jeg i gang med fundraising? Før din organisation, NGO eller forening kan komme i gang med fundraising, skal den registreres som en fond hos Erhvervsstyrelsen. Din organisations mål, aktiviteter og uddelinger skal samles i et dokument kaldet en vedtægt, som skal fremsendes til Erhvervsstyrelsen. Når din fond er blevet godkendt, kan dit nye fundraisings-eventyr begynde. 

2. Søg hjælp fra en fundraiser

Der skal gøres mange overvejelser, inden din organisation begynder med fundraising. Du kan spare meget tid og mange kræfter ved at få den rette hjælp og støtte fra folk, der har erfaring med fundraising. Det kan samtidigt mindske tidshorisonten for, hvornår den nødvendige støtte bliver rejst. Ønsker du at høre mere om hjælp til fundraising, kan du følge dette link: https://all-ears.dk/services/

3. Vær’ tro mod din ide

Inden du går i gang med fundraising, skal du være bevidst om hvilket projekt, som du vil sætte i gang. Du skal være loyal overfor din ide og din organisation skal fx ikke dreje projektet i en anden retning bare for at få ”pengene i hus”. Inden du starter dit fundraisings-projekt, kan det også være væsentligt at se på, hvilke trends der rører sig hos nye mulige bidragsydere. Det kan fx være fokus på udviklingstendenser inden for socialt arbejde eller miljø, som du kan tænke med i dit nye projekt.

4. Det stærke budskab

Hvad betyder fundraising? Fundraising handler om at skaffe økonomisk grundlag for sine aktiviteter. For at skaffe økonomisk grundlag skal din organisation fortælle den gode historie, som skal være både værdiskabende og nytænkende. For at komme godt i gang med fundraising skal der lægges en række strategier. Hvad er din organisations stærke budskab og hvordan skal det formidles til mulige bidragsydere? Her kan det være en fordel at basere din strategi på nye trends, som er relevante for mulige bidragsydere. Din strategi lægger det basale fundament for at skaffe penge til din organisation eller forening.

5. Den rigtige beregning

Det er et stort projekt at gå i gang med fundraising og det kan også være en dyr affære. Det er derfor vigtigt at være bekendt med en række økonomiske beregninger. En hvervning af en ny bidragsyder betaler typisk sig selv i løbet af 12-18 måneder. Det betyder, at hvis bidragsyderen lægger fx 500 kr. om året, så har det kostet dig 500-750 kr. at skaffe bidragsyderen. Det er derfor vigtigt, at du danner dig et overblik over hvilke omkostninger, der er forbundet med at skaffe nye bidragsydere og hvor længe bidragsyderne forventes at bidrage.

6. Ansøgning til fonde og sponsorater

Den mest almindelige form for finansiering af en organisation er gennem ansøgning til offentlige puljer og private fonde. Der skal skrives en fondsansøgning og søges om fondsstøtte. Derudover kan din organisation søge økonomiske donationer og sponsorater fra private virksomheder.

7. Din online platform

En god online platform er vigtig for at få flere hvervninger, donationer og medlemskaber. Her er det vigtigt at følge de trends, som er oppe i tiden, når du etablerer din digitale fundraisingsmodel. Det skal være nemt for nye bidragsydere at skrive sig op til både enkelte eller faste betalinger med det betalingsmiddel, som de foretrækker. Online fundraising har i sig selv begrænset effekt og for at opnå de bedste resultater, kan telefonisk fundraising være vejen frem.

8. De rette leads

For at komme i gang med telefonisk fundraising skal du vurdere hvem, der kan være mulige bidragsydere til din organisation. Man kan gøre brug af kold kanvas, som er en salgsmetode, hvor man ringer op til potentielle kunder uden forudgående aftale eller kontakt. Kold kanvas er dog anset som en af de mest ineffektive salgsmetoder og det kan derfor være gavnligt af at gøre brug af leads i forbindelse med fundraising. Et lead er en person, som har vist interesse for din organisation og som du har eksisterende kontaktoplysninger på.

Det er vigtigt at udvælge de rigtige leads, som skal være både tidsrelevante og ”varme”. For at skaffe de rette leads kan man gøre brug af en lead-genereringspartner eller man kan selv gå i gang med markedsføring af alle arter. Ønsker du hjælp til at komme godt i gang med at finde de rigtige leads, kan du læse mere her: https://virtuly.dk/leadgenerering/

9. Den gode samtale

Kommunikationen med nye bidragsydere, medlemmer eller donorer er en essentiel del af fundraising og afgørende for, hvorvidt en organisation eller NGO har succes med sin fundraising. For at sikre gode samtaler og gode resultater kræver det medarbejdere, som har meget erfaring og de rette kompetencer indenfor salgstaler og argumentation. Det kræver, at medarbejderen i den anden ende af røret skinner igennem og sikrer, at dine mulige bidragsydere får en god oplevelse.

10. Når de rette bidragsydere er fundet

Fundraising handler ikke kun om nye hvervninger, der ligger et stort efterfølgende arbejde i loyalitetskald og win-back opgaver, som kan få stor betydning for fremtidige bidrag. Det handler derfor om at have en klar og professionel strategi for, hvordan kommunikationen med bidragsydere skal forløbe efter den første gode samtale.

Hvordan kommer jeg i gang med fundraising?

Der er mange overvejelser, der skal tages i betragtning inden du kan komme godt i gang med fundraising herunder hvilken strategi og hvilken kommunikationsmetode, som din organisation vil gøre brug af. Vi står klar til at hjælpe dig godt i gang, så tøv endelig ikke med at kontakte os.

SEND OS EN BESKED

AddressE

Stationsparken 25
2600 Glostrup

TELEFON

+45 35 10 14 14

Følg os