ALL EARS

ALL EARS

Læs gode 10 tips til at få succes med mødebooking

 

Hvad er mødebooking og hvorfor er det vigtigt?

 

Med professionel mødebooking kan du skabe nye samarbejdspartnere og nye kunder til gavn for dit firma. Mødebooking skaber en relation mellem din virksomhed og kunden ved at opbygge tillid, hvilket giver kunden lyst til at høre mere om hvilket udbytte, de kan få fra et møde. Herunder har vi samlet en guide med 10 gode råd til at få succes med mødebooking, så du nemt og hurtigt kan udvide din kundebase

10 gode tips til mødebooking

 

1. Hvad ønsker du at opnå med din mødebooking?

Inden du går i gang med mødebooking, er det vigtigt at have et veldefineret mål for, hvad du ønsker at få ud af din mødebooking. Du skal have den rette indsigt for at kunne vurdere, om det er anstrengelserne og ressourcerne værd. Du skal undersøge, hvad der skal til for at gøre dit tilbud mest attraktivt for kunden samt hvordan budskabet skal formidles. Det danner grundlaget for selve mødebookingsprocessen og det gode møde.  

 

2. Kend din målgruppe og udvælg de rigtige kundeemner

Det er vigtigt at have godt kendskab til din målgruppe, da den er udgangspunktet for effektiv mødebooking. Ved at have adgang til de rigtige kundeemner (leads) sikrer det, at du får kvalificerede møder og minimere tiden og ressourcerne brugt på telemarketing. Det kan være svært at skaffe de rigtige leads og der kan være både meget tid og mange penge at spare ved at få hjælp til at skaffe ”varme” leads inden for din målgruppe. Ønsker du at vide mere om hjælp til at skaffe de rigtige leads, kan du læse mere her: https://all-ears.dk/services/

 

3. Afsæt god tid til mødebooking og tag højde for økonomien

Mødebooking er med til at skabe et godt flow i salgsarbejdet og det kan være med til at udvide din kundekreds, men det kræver først og fremmest god tid. Det er ikke alle samtaler, der bliver til møder og det er ikke alle dine møder, der fører til et egentligt salg. Det er derfor vigtigt at være tålmodig og blive ved med at udvikle sine processer undervejs. 

Hvor hurtigt det ønskede antal kunder opnås kommer meget an på både den enkelte mødebooker og sælger. Det er derfor vigtigt at give sine medarbejdere de bedste vilkår, som fx et mødebookingskursus eller telemarketingkursus, for at få succes med mødebooking. Mødebooking kan hurtigt blive en dyr affære og derfor gør mange virksomheder brug af professionelle mødebookere, som har mange års erfaring inden for feltet. Ønsker du at høre mere om, hvordan en professionel mødebooker kan hjælpe dig, kan du læse mere her: https://all-ears.dk/professionel-modebooking/

 

4. Vælg den rigtige platform og hav godt styr på logistikken

Mødebooking kan foregå både over telefonen som telemarketing eller via sociale medier som fx Linked-In. Der er fordele og ulemper ved begge metoder, det er derfor vigtigt, at du på forhånd sætter dig grundigt ind i, hvilken type mødebooking, der passer bedst til din virksomhed. Mange virksomheder gør brug af flere forskellige medier, hvilket giver et stort behov for at have godt styr på logistikken. Planlægning af kommende møder på vegne af en eller flere konsulenter kræver et godt kalendersystem, hvor der er taget højde for, hvor møderne geografisk er placeret. Dette sikrer samtidigt, at du undgår fejl og dobbeltbookinger, som kan lede til aflysninger af møder. 

 

5. Den rigtige indgangsvinkel til en god samtale

Inden en ny samtale indledes er det vigtigt, at mødebookeren har den rigtige mentalitet til opkaldet. Alt for mange mødebookere laver hurtigt antagelser omkring, hvorvidt en kunde er interesseret eller ej. Denne mentalitet kan spænde ben for et eventuelt møde. En mødebooker bør altid antage, at alle kunder kan lede til et potentielt møde.

Uanset hvilket du medie du ønsker at booke møder gennem, bør du have et klart præciseret mål med din henvendelse. Her kan et manuskript være et godt udgangspunkt til at komme godt i gang med samtalen. Et godt førstehåndsindtryk er alt afgørende. Alt for mange telefonsælgere snakker for meget fra starten af samtalen og misser derfor muligheden for at booke et møde med potentielle kunder. Dit script må ikke styre dialogen med kunden. Personlighed er nemlig nøglen til en god første samtale, da det gør samtalen unik og giver kunden mulighed for at skelne dig fra andre sælgere, som kontakter dem.

 

6. Når samtalen kører

Når du har fanget kundens opmærksomhed og samtalen kører, er det vigtigt at du gør din taletid præcis og kort, så budskabet stråler klart igennem i telefonsamtalen. Kunden må ikke være i tvivl om, hvorfor du ringer. En godt tip er, ikke at tale til personen som var i bedste venner. Det kan for mange virke både provokerende og useriøst. Hav i stedet fokus på at skabe opmærksomhed undervejs ved at stille en masse positive spørgsmål, hvor kunden er tilbøjelig til at svare JA. Mange JA’er giver samtalen et godt flow og øger dine chancer for et muligt salg.

 

7. Den rigtige afslutning

Til sidst i samtalen er det en god ide at understrege fordelene ved et møde. Et godt råd er, at være godt forbedret på eventuelle indvendinger eller spørgsmål fra kunden. Inden mødet afsluttes, skal du sikre, at du har alle de fornødne oplysninger til dit kommende møde. Slut af med en god telemarketings-afslutningsteknik.

 

8. Undgå aflysninger

Kort efter af have afsluttet en succesfuld samtale med en potentiel ny kunde, er det vigtigt at du bekræfter aftalen kort efter mødet. En bekræftelse minder kunden om den aftale I netop har indgået, hvilket mindsker risikoen for en eventuel aflysning. Derudover skal bekræftelsen give kunden mulighed for at komme direkte i kontakt med sælger i tilfælde af at et møde skal flyttes til et andet tidspunkt. En vigtig huskeregel er, ikke at inkludere info og materiale i bekræftelsen. Det giver kunden grund til ikke at mødes, da de allerede har fået adgang til det fornødne materiale.

 

9. Opfølgning på samtaler

Det er ikke altid, at en første samtale leder til et møde. Oftest skal en potentiel kunde kontaktes af flere omgange, for til sidst at få lov til at booke et møde. Lykkedes det ikke at booke et møde i den første samtale, er det vigtigt at notere brugbare informationer fra samtalen. Dem skal du nemlig gøre brug af, når du igen kontakter kunden. At du har hørt godt efter i den første samtale, skaber tillid mellem dig og kunden, hvilket øger chancerne for at booke et møde.

 

10. Mødet

På kundemødet er det din virksomhed, som er eksperten. Vi har nu stadig et par gode råd, som du kan gøre brug af. En god start er at referere til telefonsamtalen med kunden for at gøre dialogen mere personlig. Derudover er det en god ide fra mødestart at give kunden dit visitkort. Det giver kunden en direkte kontakt til dig, som skaber et tidligt tillidsbånd. Selv hvis mødet ikke bliver til et salg, handler det om at efterlade så mange gode indtryk som muligt. 

Ønsker du få flere tips til hvordan du kommer godt i gang med mødebooking, kan du kontakte os via formularen nedenfor.

SEND OS EN BESKED

AddressE

Stationsparken 25
2600 Glostrup

TELEFON

+45 35 10 14 14

Følg os