ALL EARS
10 gode tips til telemarketing – Sådan opnår du succes!
Hvad er telemarketing?
Telemarketing kan være rigtigt mange ting, men overordnet set handler det om telefonisk kontakt med sine eksisterende eller potentielle kunder. Før i tiden var telemarketing stort set det samme som telefonsalg, men i dag dækker begrebet over alt fra opsøgende salg, kundepleje, skaffe nye kunder, kundeundersøgelser, mødebooking og indsamling til velgørenhed.
Telemarketing er en branche for sig selv, som er vokset kraftigt de seneste 40 år. I takt med flere virksomheder benytter telemarketing, er der opstået en form for irritation ved at blive ringet op, da man bliver bestormet med henvendelser. Det kan derfor være en stor udfordring at få taletid og ikke mindst succes med telemarketing. Læs mere her og få 10 gode råd til, hvordan du opnår dine mål med telemarketing.
10 gode tips til telemarketing
1. Forbedred dig og sæt mål for din telemarketing
Inden du overhovedet overvejer at gå i gang med telemarketing og løfte røret, er det vigtigt at have et godt overblik over din virksomhed, kunder og hvilke resultater du ønsker at opnå med telemarketing. En telefonsamtale er kun en lille del af telemarketing, det hårde arbejde ligger i forberedelsen op til samtalen.
Forberedelsen indebærer blandt andet at sætte salgs- og succesmål, men også hvordan du ønsker at bruge din tid bedst muligt. Her er det vigtigt at have nogle gode redskaber til at tracke dine resultater, så du nemt kan tilpasse forskellige parametre i telemarketingprocessen, som muligvis ikke fungerer til at starte med.
2. Vælg de rigtige segmenter
Nogle virksomheder gør brug af ”koldt kanvas” metoden, hvor man ringer til personer, som ikke tidligere har haft noget med din virksomhed at gøre. Her handler det om at kvalificere kundeemnerne og på den baggrund kontakte de mest relevante emner. Denne metoder er dog anset for en af de mest ineffektive salgsmetoder.
Derfor benytter mange virksomheder sig af ”varme leads”, som er personer, som allerede har vist en interesse i din virksomhed. At have adgang til de rigtige leads kan være altafgørende for, hvorvidt du opnår succes med din telemarketing. Her kan det være en stor fordel at få hjælp til at skaffe de rigtige leads, hvilket du kan læse mere om her:
Når du har udvalgt de rigtige kundeemner, er det vigtigt at have en solid database på plads, som nemt kan opdateres undervejs. Det er både med til at sikre, at man ikke kontakter den samme person to gange og at personer som efterfølgende har skrevet sig på robinsonlisten, bliver fjernet fra databasen.
3. Ring på de rigtige tidspunkter
I og med at telemarketing har været en voksende branche de seneste 40 år, har det også øget konkurrencen om modtagerenes tid på telefonen. Derfor er det en god ide at udvælge de rigtige tidspunkter, så man ikke ringer på et ubelejligt tidspunkt. De fleste B2B opkald bliver foretaget tidlig morgen, i frokostpausen og sen eftermiddag, da man her har bedst mulighed for at komme igennem til en beslutningstager i virksomheden. I en anden ende af skalaen er B2C, hvor det bedste tidspunkt er i de tidlige aftentimer, hvor de fleste har fået fri fra arbejde.
4. Smil det smitter
Inden du går i gang med et opkald, er det vigtigt at have den rigtige mentalitet. Her spiller vores kropssprog en overraskende stor rolle, selvom modtageren ikke kan se dig over telefonen, men det kan høres i din stemme. Start med at komme op af stolen, have et smil på læben og brug dit kropssprog. Det gør, at du lyder mere engageret i samtalen og samtidigt sætter det gang i blodomløbet, hvilket giver energi til en hel dag med telemarketing. Det er vigtigt ikke at lade sig slå ud at et afslag, da der vil komme mange af dem. Hold i stedet dit humør og motivation oppe og tro på, at det godt kan lykkedes i hvert opkald.
5. Hav en god intro klar – eventuelt et manuskript
Det kan føles en anelse unaturligt med et manuskript, men en god kick-off line kan være et godt redskab til at sætte samtalen i gang. Her er det vigtigt at holde fokus på at fange modtagerens opmærksom og engagere dem i samtalen. Din intro skal være både kort og præcis og modtageren skal fra starten af samtalen vide, hvorfor du ringer og hvad du ønsker at opnå med samtalen.
Et manuskript kan være en god guide til at huske alle de nødvendige spørgsmål undervejs i samtalen, men pas på det ikke tager over. Du kan hurtigt komme til at lyde som en robot, som der blot fyrer endnu en salgstale af.
6. Værd tro mod dig selv
Selvom et manuskript kan være en god ide til at komme godt i gang, er det vigtigt at lade din personlighed skinne igennem på telefonen. Det gør både dit arbejde væsentligt sjovere og samtidigt viser det modtageren, at du også er et menneske. Det kan være med til at gøre, at netop du skiller dig ud fra de mange andre, som ringer.
7. Aflæs modtageren undervejs i samtalen
Det er vigtigt at tune ind på modtageren i samtalen og ramme et niveau, som passer til deres energi og sprog. Det nytter ikke at speedtalke til en bedstemor på 85 år, men det er måske den helt rette strategi til den travle forretningsmand. Den bedste måde at tilpasse samtale på er ved at lytte. Samtidigt kan du bruge det modtageren siger senere i samtalen, hvilket giver dig troværdighed og kan være årsagen til, at du opnår succes med samtalen.
8. Få de vigtige JA’er
Den gode samtale er resultatet af en dialog. Alt for mange telefonsælgere og phonere snakker alt for meget i starten af samtalen, hvilket gør, at man nemt mister personen i den anden ende af røret. Hold i stedet fokus på at engagere modtager ved at stille en masse spørgsmål. Det må gerne være spørgsmål, hvor kunden er tilbøjelig til at svare ja, da flere JA’er i en samtalen øger sandsynlighed for succes.
9. Følg op på dine samtaler.
En telefonsamtale bliver sjældent til en succes i første forsøg. Ofte kræver det flere opfølgningskald, hvor det er altafgørende at have noteret information fra den første samtale. Start altid et opfølgningskald med en reference til en tidligere samtale, da det viser kunden, at han/hun ikke bare er en af mange.
10. Overvej at få hjælp til telemarketing
Telemarketing fungerer bedst ved lange og seje træk. Det kræver oftest lang tid og mange ressourcer at komme i mål med telemarketing. Overlad aldrig opgaven til tilfældige freelancere, da telemarketing kræver god forberedelse og solidt kendskab til virksomheden og nye mulige kunder. Det kan derimod være en god ide at gøre brug af en professionel telemarketingsvirksomhed, som er specialister i kontakt over telefonen. At lade eksperter klare ærterne sikrer, at du hurtigt kommer i mål med det ønskede antal succeser.
Er du nysgerrig på om hjælp til telemarketing er noget for dig? Udfyld formularen nederst på siden for at høre mere om, hvordan vi kan hjælpe dig med at opnå dine telemarketingsmål.
